wElcomE to thiS blog .viSit n dRop bLogwAlking..no harsh words please

Bala Tentera

PETAI GERGASI...!!



steady pakcik..hahaha..sebulan tak habis kalau
besorrrrr macam ni...macam dalam amazon je
aku rase..

INSOMNIA BULAN RAMADHAN -.-"



Bulan ramadhan ni seeloknya korang tidur lebih awal
supaya senang untuk bangun bersahur bukannya korang
spend 1 malam tak tidur untuk bangun sahur lepas tu tidur balik.
tak murah rezeki taw...hihihi




SIMPTOM :
  • Kesukaran untuk tidur.
  • Tidur yang putus-putus atau resah.
  • Kerap bangun dari tidur pada waktu malam
  •  Bangun pada awal pagi dan kesukaran untuk tidur semula
  • cepat mengantuk dan mudah marah dan tersinggung pada siang hari.
  • letih, lesu dan tidak dapat memberi tumpuan sewajarnya di rumah, di sekolah atau di tempat kerja






PUNCA PUNCA :
  • stress disebabkan suatu masalah samada kecik atau besar
  • persekitaran tempat tidur yang tidak sesuai untuk tidur-bising,kotor
  • persekitaran baru-berpindah rumah baru
  • kencing pada waktu malam..errrr..korang pernah ke?
  • minum kopi atau minuman yang mengandungi cafein berlebihan




APA YANG KORANG KENA BUAT :
  • elakkan dari berfikir semasa tidur...baik korang pkir "aku nak tido,aku nak tido" dan memang korang akan tido punya lah....
  • mandi pada waktu petang/maghrib supaya segar dan bersedia untuk tidue dalam keadaan yang bersih
  • jangan amalkan tidur selepas zohor/asar...sebab malam nanti memang korang tak dapat tidur punye lah..
  • lakukan senaman pada waktu pagi
  • jangan makan berlebihan sebelum tidur
  • baca buku yang membosankan - buku sejarah boleh..hihi
  • dengar muzik lembut/jazz... errrr...radio apa ek?
  • baca lah doa tidur!...hihi

NAH DOA...senang sikit korang nak tido


Thumbdrive versi kapal terbang


Memang menarik kan?unik la wey.Kalau kt M'sia ade bende alah ni aku na angkat lah satu.Tapi sayang,thumbdrive ni tade kat M'sia la.